Sunday, June 27, 2010

Mak owh Mak

Hampeh! Da kol 10.20 pagi ni.. Lewat lagi.. Argh!!!

Itulah intro bagi cerita aku hari ini..

Sebenarnya hari ni aku berazam nk g keje awal, memandangkan aku selalu masok keje lewat.. Kononya tepat 9 pagi aku nk bgn, tp semuanya rosak gara-gara mak aku.. Beginilah kisah duka aku bermula..

Kejadian bermula sekitar 8-8.30 pagi

Mase 2 aku tgh tidor nyenyak bertemankan Taz dan bantal2 busuk aku.. Aku rase aku mimpi tau time 2, tp aku xingat.. Ala biasalah, mimpi xmenarik.. Cube mimpi basah, comform ingat.. Hehe.. Sedang syok aku bermimpi, tb2 kepale aku rasa cam bergegar..

"Alamak! Rumah mane lak yang grill dinding pagi2 ni, aku nk tdo lah.."

Sekali bile aku rasa betol2.. Gegaran tu datang dari arah bantal aku, n punca ia bergegar la sbb telifon bimbit aku..

"Ha, call sbb nk mintak maaf la ni.." bisik aku dalam hatiku..

Sbb aku ingat awek aku yg tpn (ktowang de sala paham skit).. Aku pon jwb la panggilan td tanpa melihat nama kat screen hp..

Mak : "Hello.."
Aku : "La.. Mak rupenye, ingat Nana td.. Nk pe mak?"
Mak : "Ko ingat Nana jerk? Haish ko ni.. G depan jap.. Tgk adik ko 2, da siap nk gi sekolah agama ke belom?"
Aku : "Ha! ye la.. jap.. On the way nk bgn la ni"
Mak : "Oit! bangun la.. ko tidur ke"
Aku : " Ha bgn la ni.. jap2.."
Mak : "Cepat skit kejot die.. jap lagi mak tpn balik.."
Aku : "Ye la mak.."

"Aiman! Bangun.. Da lewat la.. Ko gune taktik pe lak kali ni" teriak aku..

Aiman dengan selamba menarik selimut cam wat tak endah kat aku.. Ceh! budak ni, pagi2 lagi da mencabar keimanan aku.. Grr.. Dengan selamba aku pon mengangkat tangan aku dan mencapai telefon bimbit aku untuk menelefon mak ku (bukan pukul adik aku k)..

Aku : "Mak, anak mak xbangun lagi ni.. Nk wat camane ni?"

Tb2 mak aku ketawe terbahak2, sampai terbatuk2, dan cam2 lagi la.. Aku pon hairan.. btol ke x orang tua ni.. Lalu mak pon ckp..

Mak : "Abe.. Ari ni ari ahad la.. Mane sekolah.."
Aku : "Ceh! Terkena lak aku.."
Mak : "G tdo lah.. Karang xbangun lak.. haha"

Aku pon matikan panggilan dan kembali ke katil sambil berfikir.. Apsal mak aku suruh kejot adik aku, padahal die sendiri tau ari ni ari ahad.. Jawapan nya ialah mungkin mak aku di pengaruhi persekitaran di Kelantan kot.. Sbb di kelantan, hari ahad mereka ibarat seperti hari isnin kita.. So xboleh nk salahkan mak aku gak.. =.=".. Bangun lambat lagi la aku kali ni..


p/s: Mak aku baru sampai kelantan pagi tadi.. Smlm nek bus kol 8 mlm..

No comments:

Post a Comment